Modrozelená a David Chameleón / Britské komunální volby

13. října 2006 - Marek Buchta
13 Řij

   Tak trochu stranou zájmu proběhly na začátku května 2006 komunální volby ve Velké Británii. Volby přinesly významné vítězství Konzervativní straně a byly zejména důležité pro autoritu jejího nového leadera, Davida Camerona. Konzervativci získali 316 nových křesel v místních radách, konkurenční labouristé jich naopak 319 ztratili. Vzhledem k tomu, že i Českou republiku čekají v tomto roce místní volby, je jistě zajímavé se v rubrice Politická reklama tentokrát podívat na některé prvky volebních kampaní dvou hlavních britských politických stran.

New Labour: Dave the Chameleon
  
Věrna tradicím stran levého středu z poslední doby, vsadila New Labour na sice humornou, ale negativní kampaň. Tentokrát ji zaměřila proti novému vůdci konzervativců, Davidu Cameronovi. Ikonou kampaně se stal počítačově vytvořený obrázek chameleóna na kole, který se žene světem a neustále mění barvy. Kampaň uvedl vicepremiér John Prescott slovy: „Tento obrázek přesně vyjadřuje Davida Camerona, politického chameleóna, který říká vždy to, co jeho publikum chce slyšet. Neustále vidíme nové verze Camerona – liberální Cameron, new Labour Cameron, zelený Cameron…“. Kampaň byla rozpracována do absolutních detailů, vznikl TV spot, webová stránka www.davethechameleon.com, plakáty, řada dárkových předmětů (hrníček, podložka pod myš, magnet na ledničku, kalendář…), ale i komiks nebo tapeta a vyzvánění na mobilní ­te­lefon.

Konzervativní strana: Vote blue, go green
  
Jako kdyby chtěl David Cameron dát Johnu Prescottovi částečně za pravdu, kontrovali konzervativci velmi zajímavou a inspirativní kampaní „Vote blue, go green“ (obr. 3). Konzervativci se přebarvili do kombinace modrá – světle zelená (tato kombinace je mimochodem velmi zdařilá a může být inspirací i pro ODS, až zase bude někdy hledat doplňkovou barvu). Jako prioritu postavil Cameron otázky životního prostředí. Aby dodal svým slovům kredibilitu, demonstroval v kampani, jak radnice vedené konzervativci bez velkých řečí dosáhly celé řady úspěchů v této oblasti. I on vsadil na animované zpracování, a tak můžeme v reklamách konzervativců například vidět, jak council ve Shropshire 100  % využívá obnovitelné zdroje energie spalováním odpadních plynů, nebo jak council v Hillingdon zajistil 14 nových strážců parků pro větší bezpečnost obyvatel. V Barnetu zase čistí sprejeři chycení při činu sami svoje malůvky (obr. 4–6) a další.
  Další velmi zajímavou částí kampaně bylo využití vlastní aktivity občanů v projektu „Osobní politický spot“, o které si povíme v některém z příštích pokračování tohoto cyklu.

New Labour - Dave the Chameleon (2006) - obr. 1

New Labour - Dave the Chameleon (2006) - obr. 2
Obr. 1 - 2:  New Labour- Dave the Chameleon (2006)

Modrozelené volební logo konzervativců

Obr. 3: Modrozelené volební logo konzervativců

Ukázky z animovaných částí TV spotu konzervativců - obr. 1

Ukázky z animovaných části TV spotu konzervativců - obr. 2Ukázky z animovaných části TV spotu konzervativců - obr. 3

Obr. 4–6: Ukázky z animovaných částí TV spotu konzervativců