Dvě ukázky pravicových kampaní z Austrálie
Tento podzim se rozhoří jedna z dalších velkých volebních bitev mezi levicí a pravicí – australské federální volby. Volby proběhnou 24. listopadu. Ale již dnes je jisté, že oba hlavní aktéři těchto voleb – pravicová koalice vedená současným premiérem Johnem Howardem i opoziční labouristé (ALP) pod taktovkou Kevina Rudda, využijí veškerých, v současné době známých poznatků z politického marketingu. I proto se vyplatí tuto kampaň pozorně sledovat.
Kontinuální komunikace
Oběma stranám bylo jasné, že není možné celé volební období komunikačně podřimovat a spolehnout se pouze na – byť sebelepší – předvolební kampaň. Opozice vedla svoje útoky zejména prostřednictvím australského odborového svazu (ACTU), který se zaměřil na kritiku nové úpravy australského pracovního práva. ALP samotná shromáždila svoje výhrady k dosavadní vládě J. Howarda na stránce Howard Facts (www.howardfacts.com). Kritizují Howardovu pasivitu v problematice globálního oteplování, neplnění volebních slibů, účast ve válce v Iráku i vysoké výdaje pravicové vlády na komunikaci vládních programů. Tato kampaň se jmenuje „Waste watch“ a speciální rozhlasový spot s touto tématikou dostal vtipný slogan „Howardova vláda utrácí jako … drunken sailor“, včetně využití melodie populární odrhovačky o opilém námořníkovi.
Kampaň „Jiný leader – ta samá stará Labor“
Když se v roce 2006 dostal do čela labouristů Kevin Rudd, reagovala Liberální strana kampaní „Different leader – Same Old Labor“. Kampaň poukazuje na časté střídání na postu leadera ALP, které je ovšem doprovázeno spíše změnou rétoriky, než politiky. Zejména je poukazováno na blízkost k již zmíněnému odborovému svazu ACTU. V kresleném spotu roztlačují odboráři starou káru. Kevin Rudd se jim vydá na pomoc tím, že auto přebarví. To ovšem příliš nepomůže a vůz pochopitelně stále nejede (dopředu se omlouvám čtenářům CEVRO Revue, pokud nebude tento jemný vtípek v černobílém podání příliš výrazný).
Kampaň „10 věcí, které Labor provede vašemu podnikání“
Další dlouhodobá kampaň je variací na populární strategii vládnoucích stran – kritiku předem ohlášeného programu opozice. Liberálové se zaměřili na plány labouristů v oblasti podnikání a zaměstnávání. V deseti konkrétních bodech „varují“ australské podnikatele a drobné živnostníky před dopady změn, které by přinesla vláda ALP v této oblasti.
Kampaň Liberální strany „Jiný leader – stejná stará Labor“
Kampaň „10 věcí, které Labor provede vašemu podnikání“