Tunel usvědčuje z nemravnosti
Ekologická hnutí blokující výstavbu D8 potvrdila diagnózu, kterou mnozí z nás jen tušili. Jsou nemravná. Mravnost nespočívá v dodržování zákonů, v až puntičkářském dodržování slušného chování a v podobných „uctivých“ způsobech chování.
Mravnost je především schopností přijmout kompromis, který se nám nelíbí, ale prospěje společenství lidí. Ekologickým aktivistům se nelíbí výstavba dálnic, protože protínají krajinu širokými koridory betonu a asfaltu. V koridorech jezdí monstra vyfukující zplodiny a zabíjející vše, co se jim náhodou objeví pod koly, když jedou stokilometrovou rychlostí. Bojují proti nim puritánským využíváním až zneužíváním zákonů. Připomínají filmové postavy představující staré, ctnostné, nepříjemné staré panny, neschopné se radovat.
Ekologická opatření kolem dostavby dálnice D8 v úseku Lovosice–Řehlovice, což je necelých 17 km, stála již 1,4043 miliardy Kč. Skoro polovinu částky spolknul tunel Radejčín, dlouhý 450 m. Nákladná ekologická opatření byla nezbytná, aby bylo maximálně vyhověno požadavkům na ochranu životního prostředí v oblasti chráněné krajinné oblasti České středohoří.
Ekologové ale chtějí, aby jeden úsek v délce asi 4 km byl tzv. absolutně nenarušen. Aby byla svedena doprava do podzemního tunelu dlouhého 3,5 km. To již není kompromis, ale nemravnost.
Puritáni obětovali radost za dodržování jejich verze maximální čistoty. Šlo vlastně o nemravnost, o zneužívání dobra k páchání zla. Výstavba tunelu 3,35 km dlouhého svede dálniční automobilovou stoku na několik let do měst a vesnic mezi Ústím nad Labem a Lovosicemi. Změní život tamním lidem. Energeticky náročné odvětrávání znamená i nadzemní průduchy, technické cesty k nim a kvantum elektřiny, které by vyráběly blízké uhelné elektrárny. Tunel by ekologičtí puritáni neviděli na povrchu a byli by spokojeni. Vytvořili by však trvalý energetický vřed odsávající kvanta elektřiny jenom proto, aby se projíždějící automobilisté v tunelu neudusili.
Proto je mi líto, že nebyl minulý týden schválen tzv. dálniční zákon, který by usnadňoval prosazení staveb v okamžiku, kdy by nátlakové akce byly zcela neúměrné. Byl to provizorní zákon na dobu, než by tuto problematiku ošetřil třeba stavební zákon, ale i provizorium je někdy nutné. Zaslepené nemravné puritánství ekologistů proto i nadále dostalo šanci. Budeme schopni toto šílenství zastavit?