Kritika vládních skandálů ze strany opozice

02. února 2006 - Marek Buchta
02 Únor

Předčasné volby se uskuteční v Kanadě v nezvyklém zimním termínu – 23. ledna letošního roku. Jednou ze soupeřících stran bude separatistická strana Bloc Québécois (Quebecký blok), která si ve svém programu dala za cíl samostatnost této největší kanadské provincie.
   Ponechme však prozatím tyto jistě zajímavé volby i program Quebeckého bloku stranou a podívejme se na kampaň, kterou Bloc napadl takzvaný „sponzorský skandál“ vládnoucí Liberální strany premiéra Paula Martina. Tato kampaň se celým (francouzským – Bloc v rámci své vyhraněné image používá všechny materiály zásadně ve francouzštině) názvem jmenuje „Je me souviens le scandale des commandites“ a bez bílých rukaviček ukazuje na obvinění z korupce a na finanční machinace spojené s fondy, které kanadská federální vláda vyčlenila na posílení vztahu Kanady a provincie Quebec.

 Sponzorský program
  
Takzvaný „sponzorský program“ bě­žel v Kanadě od roku 1996 do roku 2004. Program zavedl bývalý premiér Jean Chrétien a finance na něj poskytoval tehdejší ministr financí, dnes premiér Paul Martin. Program měl zahrnovat různé reklamní aktivity, které měly „posílit národní hrdost“ obyvatelů Quebecu a potlačit separatistické tendence v oblasti.
   Vyšetřováním skandálu byla pověřena komise pod vedením Johna Gomeryho (Gomeryho komise). Ve své závěrečné zprávě podává komise nelichotivý obraz vládních liberálů – od zneužívání vládních fondů, předražování reklamních prací, přidělování zakázek spřáteleným firmám, přes zpětné financování strany z těchto fondů až po udržování osob spojených s Liberální stranou na výplatních páskách agentur.

Kampaň „Je me souviens“
  
Již samotný slogan kampaně je velmi dobrým reklamním tahem. Je me souviens je totiž oficiálním sloganem provincie Quebec na poznávacích značkách automobilů. A tak se reklamním nosičem stává vlastně každé auto (obr. 1).
   Současně je i vtipným vyjádřením odporu a znechucení z tradičního postupu politiků před jakýmikoli vyšetřovacími komisemi: „Nepamatuji se…“.
   Kampaň využívá symboly zneužívání státních peněz, na které poukázala Gomeryho komise: vánoční ozdoby, za které pánové Martin a Chrétien utratili 67 800 $; kravaty, které stály 55 000 $; nejdražší golfové míčky na světě a draze zaplacené tři kopie stejné zprávy za 1,6 milionu $.
   Kampaň byla dále doplněna stejnojmennou písní a výborným videoklipem. Posuďte sami úryvek textu: Martin, Chrétien, Gagliano, liberálové, plné kapsy, plné brašny. Přísahají, že nejsou podvodníci. Je to snadné mít čisté svědomí – když si nic nepamatujete …


Zadavatel / Bloc Québécois (Kanada)
Kampaň / Je me souviens (Pamatuji si)

V obrazové příloze vidíte čtyři motivy kampaně: vánoční dekorace, kravata, golfový míček a fotokopírka.

Politická reklama 5

Politická reklama 1

Politická reklama 2

Politická reklama 3

Politická reklama 4