Jak postavit vítěznou kampaň
Nikdo před volbami v Polsku minulý rok nečekal, že vyhraje strana Právo a spravedlnost (PiS) dvojčat Kaczyńských. Přesto se tomu tak stalo a favorit voleb Občanská platforma (PO) se ocitl na druhém místě, když ho PiS ve finiši předběhl.
Velký podíl na tom měla skvěle zvládnutá kampaň, jejíž stavbě veleli poslanci Evropského parlamentu, ale hlavně odborníci na volební kampaně Michal Kamiński a Adam Bielan. Oba léta projížděli kampaně pravicových stran po celém světě, studovali jejich postupy, hodiny a dny trávili v internetových archívech. Na nich bylo vymyslet kampaň, která pomůže PiS dohnat PO.
Základem úspěchu bylo začít včas. Proto PiS přišel s plánem Jaro Poláků, což byla série koncertů, které měli nenásilnou formou upozornit na kandidáty PiS. Pak již následovala pečlivě připravená mediální kampaň s prvky britských, amerických i dalších předvolebních kampaní. Lídr PiS procestoval celé Polsko, absolvoval mnoho mítinků denně.
Obrovskou výhodou při přípravě kampaně bylo, že vedení strany se podřídilo radám a doporučením týmu. Pečlivá práce se stále novými průzkumy voličských nálad a přání pomohla připravit pro kandidáty směs témat, kterými mohli oslovit voliče.
Vítězové pro ODS
CEVRO v rámci svého projektu Poučení z voleb v zahraničí pozvalo oba hlavní stratégy PiS, Kamińskiho i Bielana, aby vystoupili pro představitele a kandidáty ODS. Uspořádali jsme seminář, na kterém v sobotu 28. ledna zazněly rady, jak postavit vítěznou kampaň, čeho se vyvarovat, čeho využít.
Účastníci měli možnost s pány z Polska diskutovat jejich názor na šance ODS, poznat, jaké argumenty byly v Polsku použity například proti rovné dani, jak uchopit korupci ve vládních kruzích, zkrátka, jak dobrou kampaní pomoci prodat vlastní politiku. Je pravda, že existuje rozdíl mezi českou a polskou politickou scénou. Ne vše, co na semináři zaznělo, je použitelné v našem prostředí. Minimálně je však jasné, že jak v Polsku, tak u nás, pokud chce strana uspět, musí být její představitelé vidět, jasně argumentovat aktuální problémy a v kampani se pohybovat s promyšlenými plány.
CEVRO se volbám v zahraničí věnuje dlouhodobě. Více např. v předešlých číslech CEVRO Revue, v publikacích Analýzy či na stránkách www.cevro.cz.
Během semináře došlo i na rozbor jednotlivých televizních spotů PiS, včetně toho, kterým strana kritizovala plán rovném daně.